Çok kısa sürede büyük bir kitleye ulaşıp firmanızla ile ilgili sempati uyandırmak firmanınızın tanınırlığını artırmak işte o zaman dijital pazarlama tam size göre. Dijital pazarlama, çok geçmişi olmamasına rağmen şu anda pazarlama dünyasının vazgeçilmez kanallarından biri haline gelmiştir. Öyleki başka pazarlama kanallarına ihtiyacı bile ortadan kaldırmaktadır. Dijital pazarlamanın kendi içinde de uzmanlık alanları bulunuyor ve her biri birbirinden önemli olan bu kategorilerden bazıları;
- Arama motoru pazarlaması (SEM),
- Arama motoru optimizasyonu (SEO),
- E-posta pazarlaması,
- Sosyal medya pazarlaması,
- İçerik pazarlaması,
- Banner kampanyalar (display)
- Gelir ortaklığı modeli (affiliate marketing)
Bu kategorilerin kendi içinde performans ölçütleri vardır. O ölçütlere göre stratejilerinizi belirlersiniz . Peki markalar neden dijital pazarlama kullanmalıdır?
1) Performans ölçümü daha kolay ve nettir: Dijital pazarlamada performans ölçümü geleneksel pazarlamaya göre çok daha kolay ve nettir. Bir televizyon reklamı verdiğinizde hedef kitlenizden kaç kişinin gördüğünü ancak size gelen verilere göre tahmin edebilirsiniz, markanızla ne kadar etkileşim olmuş net sayılarla bilemezsiniz. Dijital pazarlamada ise durum tam tersi. Google Analytics veya benzer bir analiz aracı ile yaptığınız kampanyaların performansını ve sonundaki dönüşleri çok net bir biçimde görebilirsiniz. Örneğin, yukarıdaki kategorilerden birini kullanarak yaptığınız bir tanıtım çalışmasını kaç kişinin gördüğünü bunun sonucunda sitenizin kaç ziyaret aldığını, ziyaret edenlerin hangi sayfaları gezdiklerini, ne kadar kaldıklarını çok kolay bir biçimde görüp, çeşitli filtrelemeler yaparak performans ölçümünü bütün detaylarıyla görmüş olursunuz. Performans ölçümü net görüldüğü için işe yaramayan tanıtım stratejilerinin önüne geçerek maliyetten tasarruf edersiniz.
2) Hedefe yönelik pazarlama yapılır: Google, dünyada en çok kullanılan arama motoru. Verilere göre google’da dakikada 2.4 milyon arama yapılıyor. Bu da ürün pazarlamak için ideal bir kanal olduğu anlamına geliyor. Arama motoru pazarlaması (SEM) ve arama motoru optimizasyonu (SEO) sayesinde ürün ya da hizmeti arayan kişinin karşısına direkt çıkılabiliyor. Bu sayede fazla para harcamadan, hedefli pazarlama yapılabiliyor. Örneğin, teknoloji seven birisiniz ve yeni çıkan bir telefon almak istiyorsunuz ve almadan önce araştırmak istiyorsunuz. Bunun için ilk yapacağınız şey çok büyük bir ihtimalle telefonu Google’da aramak olacaktır. Google’da aradıktan sonra yeterli bilgiye sahip olur hatta bilgi sahibi olduğunuz siteden ürünü temin edebilirsiniz. Dijital pazarlamanın en önemli ayaklarından olan SEO ve SEM, bir ürün satan ya da hizmet sağlayan şirketler için vazgeçilmez bir kanal olmaya başladı hatırlatayım. SEO konusunda profesyonel danışmanlık alan firmaların sayısı her geçen gün artmaktadır. SEO konusunda danışmanlık veren bir firmanın sloganı dikkatimi çekmişti ve oldukça güzel bulmuştum: “Web sitenizin Google’da üst sıralarda çıkması en işlek caddede dükkanınızın olmasından daha faydalıdır.” Bu konuya çok önem veriyorum, çok yazımı okuyacaksınız şimdi burada nokta koyup bir sonraki maddeye geçiyorum.
3) Müşterilerle ilişki kurulur: Dünyada neredeyse bütün internet kullanıcılarının en az bir email adresi yada sosyal medya (facebook, twitter, pinterest, instagram, linkedin vb.) hesabı var. İnsanlar bu kanallarda sürekli olarak paylaşımda bulunup başkalarının paylaşımlarını takip ediyorlar. İnsanlar nasıl burada kendi profillerini oluşturuyorsa, şirket olarak siz de kendi profilinizi oluşturmak zorundasınız. Sadece oluşturmakla kalmayıp son derece etkin kullanarak ürünleriniz ve hizmetleriniz hakkında paylaşımda bulunmalısınız. Hatta bununla da yetinmemelisiniz. Hedef kitlenize ulaşıp, ürün veya hizmetinizin tanıtımını yaparken, ayrıca müşterilerden gelen geri bildirimleri, karşılaştıkları sorunları dinleyip müşterilerle daha yakın ilişki kurmalısınız. Eldeki müşterileri kaybetmemek için müşteri memnuniyeti son derece önemli. Şunu unutmayın yeni bir müşteri kazanmak mevcut müşterinizi elde tutmaktan 5 katı kadar daha maliyetlidir.
4) Yeniden pazarlama yapılır: Remarketing sayesinde web sitenize daha önce gelmiş yani marka ile bir şekilde iletişime geçmiş kişileri yine başka sitelerde (haber siteleri, forumlar vb.) marka ile ilgili reklamları göstererek hedefleyebiliyorsunuz. Bu sayede, marka bilinirliğinizi artırırken, satış yapma olasılığını da artırıyorsunuz.
5) Hedefe göre optimize edilir: Web sitenizin birçok hedefi olabilir. Dijital pazarlamada hedeflere göre optimizasyon yapılabilir; örneğin, X web sitesi için üye kazanmak daha değerli iken, Y web sitesinde amaç alışveriş yaptırmak olabilir ya da Z sitesi sadece siteye ziyaretçi çekmek istiyordur. Dijital pazarlamada bu istatistiki değerler rahatça görülebildiği için hedefi tutturacak şekilde optimizasyon yapılarak geleneksel pazarlamaya göre daha verimli pazarlama yapılabilir.
6) Marka bilinirliğinin artmasına yardımcı olur: Dijital pazarlama normalde varlığımızın farkında olmayan bir hedef kitleye bile ulaşmayı onlara firmanın varlığını gösterme imkanı verir. Artık hemen hemen herkesin evinde bilgisayar, cep telefonu ve/veya tablet bulunuyor. İnternet erişimi olan cihazlarda çok ziyaret alan bir web sitesinde yayınlanan bir reklam, marka bilinirliğini artırmak için çok iyi bir kaynaktır. En güzeli ise verilen reklamın kaç kişiye ulaştığını bilip buna göre ücret ödemeniz.
7) Doğru hedef kitleye göre reklam verilir: Özellikle işiniz B2B (business-to-business) ise, doğru yerlere reklam vermek çok önemlidir. Hedef kitleniz kısıtlıdır. Verdiğiniz ürün veya hizmet ile ilgili içerikler paylaşan sitelerde reklam vermek müşteri sayınızı ve marka bilinirliğinizi artırmada önemli bir rol oynayabilir. Örneğin, bilişim ürünü satan bir şirket iseniz, CHIP, Byte gibi ürününüzün hedef kitlesine hitap eden bir dergide veya bu ürünlerin şirketlerce alımını gerçekleştiren bilgi işlemcilerin yoğun olarak kullandığı cozumpark.com web sitelerinde reklam vermek oldukça akıllıca olacaktır. Böylece reklamları sadece konu ile ilgilenen kişilere göstererek doğru hedef kitlesine ulaşmış olursunuz.
Son olarak dijital pazarlama ile ilgili bazı tavsiyelerde bulunacak olursak;
Şirketler günümüzde artık dijital pazarlamanın öneminin farkında olmalı, geliştirilmesi ve uygulanması için finansal kaynak ayırmalılar. Şirketlerin dijital dünyaya katılmasını teşvik eden önemli bir diğer faktör de geleneksel medya ile karşılaştırıldığında çok düşük bir yatırım gerektirmesidir. İnternet reklamcılığı o kadar hızlı bir büyüme gösteriyor ki internet reklamına yatırımın yakın gelecekte diğer medya yatırımlarını aşacağı aşikardır. İnsanların TV başında geçirdiği zamanın internete doğru kaydığı düşünüldüğünde bunu öngörmek çok zor değildir.
Çalışanlar, firmanın dijital pazarlama stratejisini uygulayacak kişiler olmasından ötürü önemli bir rol oynar. Firmalar artık dijital pazarlama konusunda fikir sahibi olan çalışanlarının sayısını artırma eğiliminde olacaklardır.
Firmalar için kurumsal web sayfaları en sık kullanılan dijital iletişim kanalı olmakla birlikte onu sırasıyla Facebook, LinkedIn ve Twitter sosyal ağ siteleri izlemektedir. Bu kanalların yönetimine de gereken önem verilmelidir. Burada içerik pazarlaması ön plana çıkacaktır.
Her geçen gün artan dijital pazarlama harcamaları, dijital pazarlamanın artık vazgeçilmez ve yararlı bir pazarlama olduğunu gösteriyor. Bu yüzden firmalar satış üreten bir kanal olarak dijital ortamı etkin bir şekilde kullanmalıdırlar.
Kaynak